Op vakantie in de eigen omgeving

april 20, 2020 0 Door Sanne Snijders

Wat doe je als echte reiziger wanneer je door een lock-down niet naar het buitenland kunt? Precies, je gaat alsnog op reis! Alleen niet op de standaard manier. De afgelopen week pakte ik vier dagen lang de fiets en de auto en ging ik op vakantie in mijn eigen omgeving. Ik moet heel eerlijk zeggen, het begon als een spontaan en creatief idee, maar dat ik er zo veel energie uit zou halen had ik van te voren echt niet verwacht. In deze blog neem ik mee in mijn ervaringen tijdens een, in totaal
312-kilometer lange, tocht door Twente.

Moet gezegd worden, ik maak wel vaker in mijn eentje autoritjes door de regio Twente en over de grens in Duitsland, maar dit op de fiets doen trok me nooit echt aan. Ik werd al moe van het idee. Maar, nu ik door de invloed van het corona-virus verplicht veel thuis zit en het leven wat minder snel aan me voorbij raast, vind ik meer rust in bewegen en zie ik steeds vaker de waarde in van de natuur om me heen. Dus besloot ik om, onder het mom van vakantie, de fiets uit de schuur te halen en mijn omgeving eens van buitenaf te bekijken.

Dag 1 –  Saasveld – Deurningen – Oldenzaal – Enschede – Hengelo –  Borne – Hertme – Albergen

Op de eerste dag fietste ik in eerste instantie in de richting van Saasveld, waar ik in mijn hele leven eigenlijk alleen de voorkant van discotheek Bruins heb gezien. Ik fietste vanaf Albergen langs het kanaal richting Fleringen en via daar ging ik binnendoor, over kleine fietspaden, naar Saasveld. Rondom om me zag ik voornamelijk weilanden en een hele bult koeien. Auto’s of andere mensen kwam ik amper tegen.

#1 Gammelke

Bij het natuurgebied ‘Gammelke’ zette ik de fiets even aan de kant en liep ik een stukje het bos in. Op goed geluk, want ik was hier nog nooit geweest. Het bos zag er super verlaten uit, overal omgevallen en uit de grond gerukte bomen. Over een smal pad liep ik een klein rondje, tot ik uitkwam bij wat leek op een soort moeras. Vrij hoogstaand water, waar van allerlei soorten planten en bomen uitgroeiden. Erg mooi om te zien!

#2 Chillen aan ‘het strand’

Ik volgde de weg en kwam zodoende uit in Deurningen. Hier fietste ik midden tussen de boerderijen en veebedrijven door. Ik stopte nog even om twee net geboren veulentjes op de foto te zetten en fietste daarna over een bospad door richting het Hulsbeek in Oldenzaal. Op het Hulsbeek maakte ik eerst even een kleine rondje op een van de mountainbike paden, waarna ik richting het water liep. Op het Hulsbeek was ik in de zomer wel vaker geweest om te zwemmen en chillen met vrienden. Normaal gesproken is het ontzettend druk op het Hulsbeek, maar vandaag was het heerlijk rustig. Ik zag in de verste verte niemand lopen en ging lekker even aan het strandje zitten.

Wat ik niet wist van het Hulsbeek is dat het zo’n groot gebied is en dat er rondom het meer een ontzettend groot fiets- en mountainbike netwerk ligt. Hier kwam ik achter toen ik een van de paden rondom het water volgde. Heuvels op en af, bruggetjes over en boomstronken ontwijken. Heerlijk.

Geen vlucht, wel een vliegveld

Ik had mezelf voorgenomen de hele dag geen gebruik te maken van Google Maps en toen ik het Hulsbeek uit kwam fietsen kreeg ik daar voor het eerst spijt van. Ik had geen flauw idee waar ik was en welke kant ik op moest. Ik fietste een stuk langs de grote weg en besloot toen maar gewoon een zijweggetje in te slaan. Gelukkig voor mij bleek dit achteraf een goede keuze te zijn. Via een aantal bos- en zandpaden kwam ik uit aan de rand van de vliegbasis Twente. Het vliegveld van Twente is inmiddels gesloten, in 2007 ging vanuit Enschede de laatste commerciële vlucht, maar het terrein is helemaal omgetoverd tot een park met fiets- en wandelpaden. De gebouwen en hangars rondom de landingsbanen zijn gelukkig wel (bijna) allemaal blijven staan. Ook worden er op het terrein nog wel eens feestjes of festivals georganiseerd.

Ik was er wel eens omheen gereden, maar op de vliegbasis zelf was ik nog nooit geweest. Ik fietste langs de landingsbanen, door het aangelegde park richting de voormalige terminal van het vliegveld. Een super klein gebouw eigenlijk, met maar één vertrekhal. Het was echter wel echt super tof om te zien! Ik zette de fiets neer, liep langs de hekken en gluurde even door de ramen van het gebouw. De vertrekhal leek ook inderdaad van de ene op de andere dag gesloten, de gehele wachtruimte en de bagageband waren nog intact. Ik vond het echt heel vet om dit zo te zien! Ben ik tijdens mijn vakantie toch nog op het vliegveld geweest..

#3 Lunch op de Grote Markt

Ik twijfelde, maar wilde eigenlijk toch wel even langs Enschede fietsen om te zien hoe de stad er zo verlaten uit zou zien en dus fietste ik door naar het centrum. Op de Grote Markt en het van Heekplein, waar het normaal gesproken in deze periode super druk zou zijn, was nu amper beweging. Blijft toch best gek om te zien. Ik haalde snel wat te eten in de winkel en zodoende kon ik alsnog lunchen op de Grote Markt. Wel op de trappen van de St. Jacobus kerk, maar goed bijna hetzelfde toch?

#4 Het Genseler

De lunch was ook wel nodig, ik had er nu zo ongeveer 45 kilometer op zitten en had nog helemaal niet gegeten. Het gaf me weer energie om door te fietsen en ik besloot de fietspaden te volgen richting Hengelo. Een heerlijke route van zes á zeven kilometer door de bossen. In Hengelo fietste ik naar het kanaal, kwam ik langs de haven en eindigde ik bij het Genseler. Hier was ik de voorgaande dagen ook al een paar keer geweest met de auto, maar het blijft toch een heerlijke plek om even te chillen. Ik fietste eerst het water rond en nam daarna plaats aan een picknick tafel. Daar pakte ik mijn boek erbij en rustte ik even uit.

Terug fietsen van Hengelo naar huis was misschien niet mijn beste idee. Zo ongeveer de hele weg heb ik tegen de wind in gefietst en dat was na zo’n lange dag toch best zwaar. Via de Bornse Maten en het kleine dorpje Hertme, kwam ik uiteindelijk weer terug in Albergen. Hier kon ik nog even genieten van een rijtje bloesems, waar na ik de laatste vier kilometer naar huis fietste.

Onderweg merkte ik hoe soepel het fietsen eigenlijk ging, het gaf me super veel energie en ik heb echt genoten van alles wat ik zag om me heen. Met de auto toeren is leuk, maar ik besef me nu ook dat je dan veel mooie bospaden en stukken natuur mist. De eerste vakantie dag was in ieder geval zeer zeker geslaagd!

Dag 2 – Tubbergen – Vasse – Mander – Getelo – Hezingen

Op mijn tweede vakantiedag besloot ik ’s avonds de fiets te pakken en een rondje te maken. Vanuit Tubbergen vertrok ik in de richting van Vasse. Ik fietste voornamelijk binnendoor, over zand- en bospaden. Eenmaal in Vasse viel me het me op hoe heuvelachtig het landschap hier is. De wegen gaan veel op en af, wat het fietsen een stuk leuker (en soms ook iets zwaarder) maakt.

#5 Theehuisje Vasse

Normaal gesproken is het theehuisje in Vasse in de zomer een van mijn favoriete plekjes, dus om het zo leeg en gesloten te zien was best een beetje gek. Aan de andere kant lagen de gebouwen er nog steeds ontzettend mooi en lief bij. Daar kan ik dus best wel van genieten.

#6 Toch nog in het buitenland

Vanuit het theehuisje fietste ik door richting Watermolen Bels. Hier is het in de zomer altijd súper druk en ik snap wel waarom. De oude gebouwen, de watermolen en de natuur erom heen zijn echt prachtig. Ik liep nog gauw even de heuvel op om vanuit daar een paar minuten lekker in de verte te kijken.

De weg langs de watermolen fietste ik uit en voordat ik het wist stond ik aan de Duitse grens. Hier geen controle of gesloten grenzen, dus ik besloot om maar gewoon door te fietsen. Ben ik deze vakantie toch nog heel even in het buitenland geweest! Ik fiets het plaatsje Getelo door en vanaf daar klimt de weg omhoog. Ook echt weer ontzettend mooi om te zien! Ik wist eerlijk gezegd niet waar ik uit zou komen, dus op de gok sloeg ik na een paar kilometer maar gewoon een zijweggetje in. Het was een paar keer even goed kijken, maar uiteindelijk kwam ik uit op het Springendal, terug in Nederland.

#7 Het Springendal

Een vriendinnetje van me woont tijdelijk op het Springendal, een groot natuurgebied aan de rand van de Duitse grens, dus ik besloot spontaan om daar even langs te gaan voor een biertje. Lekker buiten in het zonnetje gezeten (op anderhalve meter afstand) en even een halfuurtje gekletst. Vanaf daar fietste ik over het Springendal, door de natuur, in de richting van Ootmarsum. Super mooie aangelegde fietspaden lopen hier, dus binnen no-time stond ik al midden in Ootmarsum.

Helaas kon ik dat moment niet meer heel Ootmarsum rondfietsen. Ik vind het er echt ontzettend mooi, maar het werd een beetje donker en dus ik besloot om door te fietsen naar huis. In een van de komende dagen kom ik ongetwijfeld nog wel weer terug hier. Onderweg naar huis stopte ik nog even bij een ander vriendinnetje in Tubbergen om ook daar wat te drinken en even bij te praten. Dit keer geen 85 kilometer, maar toch een mooi avondritje!

Dag 3 – Ootmarsum – Lattrop – Tilligte – Denekamp

Vandaag was ik helaas niet op de fiets… Gister heb ik per ongeluk de band van mijn fiets lek gereden, dus er zat vandaag niks anders op dan met de auto een tochtje te maken! Het gaf me in ieder geval wel de gelegenheid om een iets breder gebied door te rijden in één avond.

#8 Pick up where I left off

Zoals ik bij dag 2 al beschreef was ik maar heel kort in Ootmarsum en dat vond ik persoonlijk toch zonde. Ootmarsum is namelijk een van de mooiste steden in Twente (vind ik). In het centrum vind je veel galerieën en oude huizen, in een soort mix van de Nederlandse en Duitse stijl.

Vandaag had ik wel ruim de tijd om even een rondje te lopen in de binnenstad en het was weer genieten. Niemand op straat dit keer, maar daarom niet minder mooi! Ook buiten de stad reed ik even een rondje, langs een van mijn favoriete wegen in de omgeving. Bij helder weer kan je namelijk vanaf de kuiperberg, Duitsland (en haar windmolens) zien liggen.

#9 Wandelroute aan de grens

Vanuit Ootmarsum reed ik via Tilligte in de richting van Lattrop. Ik reed meerdere malen over de Dinkel en kwam uiteindelijk uit bij het natuurgebied ‘Bergvennen’. Hier was ik zelf nog nooit geweest, dus ik besloot om even een rondje te wandelen. De natuur in dit gebied is beschermd en dat komt het uitzicht echt ten goede. Midden in het gebied liggen twee grote waterplassen, met daarom heen voornamelijk heide. Echt super mooi om hier even rustig te wandelen!

#10 Denekamp

Ik zet mijn tocht voort naar Denekamp, waar ik in mijn leven misschien één keer ben geweest. Een mooi authentiek dorp met wisselend moderne en oude gebouwen. Vanaf Denekamp rijd ik nog even door naar Hengelo en daar geniet ik nog even van de rust op het Genseler, waar ik op mijn eerste vakantie dag nog naar toe gefietst ben. Wederom weer mooie en nieuwe dingen gezien in mijn omgeving! Maar vooral lekker rust gepakt.

Dag 4 – Geesteren – De Pollen – Daarlerveen – Vroomshoop – Ommen – Beerze – Sibculo – Langeveen

Ja! Ja! Ja! Bandje geplakt dus ik kon weer op de fiets vandaag. Via een paar vrienden zag ik op Instagram een foto van de Sahara in Ommen. Ik had al vaker van deze plek gehoord, maar ik was er nog nooit geweest, dus ik besloot om vandaag (ondanks het grote aantal kilometers) eens naar Ommen te fietsen!

#11 De Pollen

Ik begon mijn fietstocht vanuit Tubbergen en vanaf daar fietste ik, via kleine smalle weggetjes, richting Geesteren. Ik doorkruiste ‘het centrum’ en vervolgde mijn weg buiten af, langs het water. Misschien heb je het inmiddels al wel door, maar ik ben dol op wateren! Het geeft me altijd een super rustgevend gevoel en in de meeste gevallen ook een weids uitzicht. Via Geesteren kwam ik uit in het kleine dorpje ‘De Pollen’, waar ik ook weer voor een groot gedeelte langs het water fietste. De bomen komen steeds meer in bloei dus dit gaf me een prachtig groen uitzicht door de natuur.

#12 Onderweg naar Ommen

Tijdens mijn route naar Ommen viel het me voor het eerst echt op hoeveel wegwijzers er langs de straat staan voor fietsers. Op praktisch elke kruising staat wel een bordje of een paddenstoel die je vertelt welke kant je op moet. Voor mij was dit natuurlijk ideaal, aangezien ik weer eens geen gebruik wilde maken van mijn telefoon (en Google Maps). Maar… ik kwam er ook achter dat deze bordjes soms nogal moeilijk te begrijpen zijn, vooral op kruisingen waar je meer dan twee kanten op kunt. Ik fietste hierdoor een paar keer verkeerd, maar alla uiteindelijk bereikte ik mijn bestemming.

Het doel was natuurlijk om de Sahara van Ommen te bekijken, maar ik besloot om eerst door te fietsen richting het centrum van Ommen. Deze route, vanaf Den Ham, was echt prachtig. De weg slingert zo heerlijk tussen het groen en de bossen door. Na ongeveer anderhalf uur fietsen kwam ik aan in Ommen. Het was er best wel druk in de straten. Overal kwam ik mensen tegen en ook langs het water zaten verdeeld overal kleine groepjes te relaxen. Ik liep een stuk door het centrum, langs de winkels en de kerk. Ommen is echt een super mooi, schattig stadje en vooral als de zon schijnt is het er heel levendig.

#13 De Sahara in Nederland

Bij een tankstation vlak buiten Ommen haalde ik wat te eten en te drinken voordat ik richting de Sahara vertrok. De tocht vanaf Ommen was echt prachtig, maar ook een beetje verwarrend. Ik probeerde de bordjes richting ‘Sahara’ te volgen, maar deze spraken elkaar zo af en toe compleet tegen. Ik fietste onnodig een nogal groot rondje door het bos, maar moet gezegd worden: het was zó mooi dat ik dat vrij snel weer vergat. In de omgeving van Ommen kan je echt heerlijk fietsen!

Na een keer of drie de verkeerde afslag te hebben genomen kwam ik uiteindelijk toch uit bij de Sahara en wat is dit vet om te zien zeg! De weg die naar de Sahara toe leidde liet me al helemaal uit Nederland afdwalen, door de heuvels en de geur van dennen, maar toen ik eenmaal in het zand stond voelde het voor mij al helemaal alsof ik ergens in het buitenland stond (op vakantie!). De naam verklapt het eigenlijk al, maar de Sahara is een super grote zandvlakte, met daarom heen een prachtig natuurgebied. Ik liep de heuvel op en vanaf daar had ik aan beide kanten een heerlijk uitzicht over deze vlakte. Ik dumpte mijn tas op een instabiele houten picknicktafel, ging zitten en trok een heerlijk blikje koude radler (0.0 ja) open. Genieten!

Mijn vakantie TOP-3:

#1 Vliegbasis Twente

#2 De Sahara Ommen

#3 Ootmarsum

Sanne Snijders
20-4-2020

Heb je nog meer vragen, of wil je graag nog meer informatie over de regio Twente? Voel je vrij om contact met ons op te nemen via de mail of Instagram! We geven je graag antwoord op al je vragen.

Ben je benieuwd waar je deze zomer nog meer op vakantie kunt? Klik dan hier!