Algarve: meer dan alleen zon en strand

november 17, 2019 0 Door Sanne Snijders

Een van de voordelen van de studie Tourism Management, of studeren in het algemeen, is dat je nog wel eens zomaar weekje bent of vrij kan nemen van school (in mijn geval werkt ‘ik ga buitenlandse ervaringen opdoen dan ook nog eens een handje). Zo kon ik bijvoorbeeld afgelopen november nog een bonus vakantieweekje meepakken. We zijn namelijk elke tiende week van de periode vrij. Toen ik dit aan het begin van het jaar hoorde waren de vliegtickets naar de Algarve dan ook snel geboekt.

Het voordeel van zo’n willekeurige vakantie week is dat ze altijd buiten de reguliere vakanties en dus buiten het hoogseizoen vallen. Dit zorgt ervoor dat je véél goedkoper op vakantie kunt én het is ook nog eens een stuk rustiger op je bestemming. Super chill!

Voor 62 euro per persoon scoorden we vliegtickets van Düsseldorf naar Faro. Wel zonder koffers, maar goed we gingen maar vijf dagen, het weer was nog heerlijk en de essentials (shampoo, föhn etc.) waren al in het hotel aanwezig. Helemaal niet nodig dus zo’n handbagagekoffer. We verbleven in het superluxe 5* hotel: VidaMar Algarve. Klinkt duur, maar we betaalden per persoon 117 euro voor 4 nachten (inclusief ontbijt!) We zagen het hotel opeens voorbij vliegen op Secretescapes met een flinke korting en besloten dus direct te boeken!

Onze reis

We hadden een middagvlucht en kwamen dus rond een uurtje of 17:00 aan in Faro. Via holidaycars hadden we vanuit Nederland een auto gehuurd (ook maar 85 euro voor 6 dagen, inclusief jonge bestuurders & geen borg toeslag). Met een shuttle busje werden we naar het autobedrijf gebracht. De verhuur ging allemaal super makkelijk, binnen een paar minuten stond de auto voor ons klaar en konden we richting ons hotel rijden.

Ons hotel lag net uit buiten Albufeira en vanaf Faro was dit ongeveer een uurtje rijden, prima te doen! En zo konden we alvast mooi wat van het landschap zien. Muziekje aan en genieten van de zon! In Nederland lag de temperatuur zo rond het vriespunt, terwijl het aan de Algarve nog heerlijk warm was met zo’n 17 a 22 graden. Die eerste avond zijn we vanuit het hotel via het aangelegde houten pad naar het strand gelopen, waar we tot een uurtje of 1 in de nacht lekker hebben gezeten en wijntjes gedronken.

De tweede dag

Wat is dat toch fijn wakker worden, wetende dat je je eigen ontbijt niet hoeft te maken. We staan vroeg op en zitten om 09:00 aan het ontbijt, met een glas prosecco jawel. We bespreken kort wat we vandaag gaan doen en ongeveer een uurtje later zitten we al in de auto

#1 Algar seco

Vanuit ons hotel rijden we naar de eerste stop op onze planning: Algar Seco. We hadden dit plekje per toeval op Google Maps gevonden, want het is gelukkig nog niet ontdekt door het massatoerisme. Je vindt er echt een prachtig landschap van rotsen, waarin gaten zijn ontstaan door het klotsende water. We lopen via de trappen vanaf de parkeerplaats naar beneden. Je komt dan eerst bij de Boneca Bar, die helaas gesloten was, en vanaf daar kun je zowel links als rechtsaf slaan. We slaan eerst rechtsaf en komen uit bij (naar mijn mening) het hoogtepunt van deze plek: de Boneca. Dit zijn twee doorkijk ramen die ontstaan zijn in de rotsen. Echt fantastisch om te zien!

We lopen terug naar de kruising en slaan ditmaal linksaf. Een, af en toe wat moeilijk begaanbaar pad, brengt je langs verschillende rotsformaties met allemaal een even prachtig uitzicht. Het was af en toe dus een beetje oppassen waar we liepen, maar ik zou je wel aanraden om alle paden en zijwegen in te slaan, want je valt hier echt van de ene verrassing in de andere.

#2 Portimão

Vanaf Algar Seco rijden we door richting het vissersstadje Portimão. De stad is omgeven door water, wat het uitzicht vanuit bijna elk punt ontzettend mooi maakt. In de stad vind je veel oude, kleine en gekleurde huisjes en daarnaast ook een aantal heerlijke zandstranden.

Wij zetten onze auto dichtbij de haven neer en lopen vanaf daar, over de boulevard, richting het strand. Ik vind havens zelf altijd een van de mooiste plekken van een stad. Het straalt zoveel rust uit en als de zon schijnt liggen de boten prachtig op het reflecterende water. We waren bang dat in November veel restaurants en barretjes gesloten zouden zijn, maar dit viel gelukkig reuze mee! We zoeken een leuk strandtentje en bestellen daar een heerlijke cocktail. Het is inmiddels een uurtje of 12 dus het mag en alla op vakantie mag het sowieso, toch?

#3 Benagil

Het is vandaag echt heerlijk weer. We wilden tijdens onze vakantie sowieso de ‘Benagil Cave’ zien met een boottocht, dus we besluiten om dat maar direct vandaag te doen. We komen aanrijden en het strand van Benagil bevindt zich in een soort van dal/vallei (beneden in ieder geval). Aan de rand van de wegen die ernaartoe leiden kan je parkeren. Deze wegen zijn vrij steil dus neem vooral voldoende ruimte, zodat je na een bezoekje aan het strand snel en veilig weer weg kunt rijden. Bij ons werd een groot handrem, achteruit rijden, drie keer steken verhaal. Geen aanrader.

Beneden kopen een kaartje bij Taruga Benagil Tours voor de boot die om 14:30 vertrekt, wat betekent dat we nog even moeten wachten. Gelukkig bevindt er zich aan het strand een soort een kleine kiosk met een terrasje. We stappen over op een biertje. Als ik het zo op schrijf voel ik me eigenlijk toch best wel een alcoholic. We lopen ook nog even het strand op, chillen en op zoek naar schelpen. Om 14:30 staan we netjes te wachten tot we de boot in kunnen en ik denk eerlijk gezegd dat dit een van de meest hilarische activiteiten was tijdens onze vakantie. De zee was namelijk best ruw die dag en tijdens het in- en uitstappen van de boot werd er om de zoveel tijd iemand gelanceerd door de golven. Dit resulteerde in gillende toeristen, natte broekspijpen en verloren slippers. Heerlijk.

We stapten in de boot bij Mario, of zoals hij zichzelf noemde ‘Super Mario’. En terecht trouwens hoor, deze man kan varen! Met ongeveer 15 personen zaten we in een boot langs verschillende rotsformaties en verborgen stranden aan de kust. Zo af en toe varen we ook een grot in, het past allemaal precies met dit bootje. Mario vindt het fantastisch, want hij laat waarschijnlijk keer op keer toeristen schrikken, terwijl hij precies weet wat hij doet als hij keihard gas geeft en een grot invaart. Laat ik het zo zeggen, de boottocht is zeker niet saai. Na iets meer dan een kwartier komen we aan bij de Benagil Cave en ja, het is echt zo prachtig als de foto’s die je op internet ziet. Een absolute aanrader!

Nadat we onze auto veilig uit de fileparkeerplaats manoeuvreerden, reden we nog even langs de Benagil Cave. Dit keer vanaf de bovenkant. Vlakbij het strand van Benagil kan je namelijk vanaf de klif naar beneden in de grot kijken. Een beetje eng, maar wel super vet! Daarnaast heb je vanaf deze kliffen een heerlijk uitzicht over de horizon.

Een dag het binnenland in

De Algarve staat natuurlijk vooral bekend om zijn prachtige kustlijn en indrukwekkende rotsformaties, maar er is meer dan alleen dat! De streek heeft namelijk ook een prachtig achterland. Op onze derde dag van de vakantie besloten we dit gebied te verkennen en wat we zagen was echt nog beter dan we verwacht hadden!

#4 Silves

Op ongeveer een halfuur rijden van Albufeira ligt het prachtige dorpje Silves. Het is een van de oudste dorpjes van de Algarve en het kenmerkt zich door het grote fort dat op het hoogste punt van het dorp ligt. Verder vind je in Silves veel kleine pleintjes, barretjes, restaurants en heel veel steile straatjes en steegjes. We lopen eerst het dorp rond en vinden dan een super schattig terrasje aan de rand van het fort. Hier relaxen we even een uurtje in de zon, terwijl de temperatuur oploopt naar zo’n 22 graden. Daarna lopen we door richting het park dat aan de rivier ‘Arade’. Wat een heerlijk rustgevende plek! Achteraf zien we Silves als een van de fijnste plekken waar we deze vakantie geweest zijn. Ga hier zeker langs als je het achterland van de Algarve ook wilt verkennen.

#5 Monchique

Een letterlijk en figuurlijk hoogtepunt. Monchique is het hoogstgelegen dorpje in de bergketen ‘Serra de Monchique’. Evenals Silves bestaat dit dorp uit steile straatjes en kleine pleintjes. Ik moet echter wel eerlijk zeggen dat het in November in Monchique een stuk rustiger was. Veel van de winkels en horeca waren gesloten, wat ons toch een iets minder gevoel gaf bij dit dorp. Wat wel erg tof was het observatieplatform aan de rand van het dorp. Een mooi aangelegd plein in Romeinse stijl, met een uitzicht over de bergen en een gedeelte van het dorp.

Daarnaast ligt er vlak onder Monchique nog een prachtig uitzichtpunt: Miradouro da Fonte Santa. Hier zetten we de auto even aan de kant en hebben we een prachtig uitzicht over de bergen en zelfs de zee. Het is een beetje heiig weer, maar we kunnen in de verte Portimão nog net zien liggen. Supertof om te zien!

#6 Ponte da Piedade

Het is een stukje rijden vanaf Monchique, maar wat een ongelofelijk mooie weg! We slingeren door de heuvels en komen onderweg eigenlijk amper verkeer tegen. Hiervoor pak dan je natuurlijk niet de snelweg A22, maar de kleinere N-wegen. Ongeveer een uur later komen we aan in Lagos. We rijden direct door naar het hoogtepunt van dit dorp: de Ponte da Piedade.

Bij veel mensen staat de Ponte da Piedade bekend als de mooiste plek van de Algarve. Hier sluiten wij ons zeker bij aan. Dit gebied is een indrukwekkende verzameling van rotsformaties, waar het heldere blauwe zeewater tegen de wanden aan klotst. Er zijn een bult wandelpaden aangelegd en het is het absoluut waard om ze allemaal uit te lopen. Het gebied blijft je verbazen. Bij sommige paden speelt de aanwezigheid van hoogtevrees echter wel een grote rol. Ik zelf ook ontzettend hoogtevrees, maar ik weiger me hier aan over te geven, dus ik besloot om ook de wat gevaarlijke en hooggelegen paden door te lopen/klimmen. Voel je je hier echt niet prettig bij? Doe het dan ook zeker niet, want er bevinden zich nergens hekken rondom de kliffen.

Een bezoek aan dit gebied is absoluut de moeite waard, het uitzicht is écht prachtig!

Albufeira: zuipstad of stiekem best leuk?

Ons hotel lag, zoals ik al zei, vlak bij de stad Albufeira. In Nederland staat Albufeira toch vooral bekend als zuipstad. Duizenden Nederlandse jongeren en studenten vertrekken per jaar naar Albufeira om daar te genieten van zon, zee, alcohol en elkaar. Maar stijgt Albufeira zijn imago te boven of is het inderdaad puur en alleen een zuipbestemming?

Ik heb mijn twijfels. Er is echter wel heel duidelijk een verschil te zien in het ‘Nederlandse’ gedeelte en de rest van de stad. Aan het strand en in de aangrenzende straten hangt een leuke sfeer, die je in de verste verte niet aan een jongerenbestemming doet denken. Daarbuiten.. is het toch wel een beetje een puinhoop. Veel goedkope hotels, vervallen gebouwen en uitgaansgelegenheden. Zelf ben ik hier niet zo’n fan van, het heeft namelijk weinig te maken met de cultuur van het land. Gelukkig voor ons dus dat we de stad in November bezochten.

Uiteindelijk kwamen we ‘s avonds wel vaak in Albufeira terecht, omdat hier de meeste terrassen en restaurants nog wel open waren. Het klinkt misschien een beetje suf, maar we raakten best wel gehecht aan de ‘Urban Pizzeria‘ in het centrum. Super lief personeel! En voor de fans, je mag er onder het overdekte terras roken. Dat komt toch niet vaak meer voor.

Ohja en: je spreekt Albufeira ook echt uit als AlbufEIra, niet als Albufera.. vaak verbeterd op vakantie.

Dagje strand in de Algarve

Op onze voorlaatste vakantiedag besloten we toch maar een dagje naar het strand te gaan. Via Google Maps zochten we een leuk strandje in de buurt van ons hotel en we kwamen uiteindelijk uit bij Playa Nova. En wat een heerlijk strand is dat zeg!

We zetten onze auto boven op de parkeerplaats en lopen dan eerst een stuk langs de klif richting de Senhora da Rocha-kerk. Hier staren we even naar de horizon en vanaf daar lopen we langs de kliffen, richting de trap die ons beneden op het strand brengt.

Beneden op het strand is tot onze grote verbazing helemaal NIEMAND. Ontzettend fijn!! We gaan op schelpenzoektocht en dippen onze voeten eventjes in het water. Dan zien we opeens aan de rechterkant van het strand een kleine ingang in de rotsen. We besluiten de tunnel in te gaan en na een kleine 50 meter komen we aan de andere kant van de rots weer uit. We staan nu met onze voeten in het water aan het volgende strandje: Praia Nossa Senhora da Rocha. De zon begint zelf te schijnen en hier ligt een heerlijk klein visrestaurantje. We nemen plaats en kijken vanaf daar uit over de vissersboten, de zee en de kliffen! Wat ontzettend lekker.

De hoofdstad van de Algarve: Faro

Op de laatste dag van onze reis vertrekken we al vroeg in de ochtend richting Faro. Om 17:00 vliegen we terug naar Düsseldorf en zo kunnen we de stad toch nog even bekijken.

In Faro parkeren we de auto aan de rand van het centrum en zonder enig idee lopen we de stad rond. We hebben in eerste instantie wat moeilijkheden met het vinden van het centrum, maar na een halfuurtje staan we dan toch in de winkelstraat. Helaas waren er veel winkels dicht. Geen idee eigenlijk waarom, het was namelijk vrijdag. De binnenstad kent vele leuke straatjes en mooie gebouwen. Maar, mede doordat er veel gesloten was, vonden wij de sfeer in Faro wat killer dan in Albufeira, Portimão en Silves.

Na een vrij snel rondje in het centrum lopen we richting de haven en daar gaan we uiteindelijk op een terrasje zitten. Nog even lekker wat eten en drinken voordat we weer naar huis vertrekken!

Hoeveel kost een tripje naar de Algarve?

Hoeveel geld was ik zelf kwijt voor 5 dagen: 400 euro
* Vlucht + eten/drinken (vrij veel terrassen gepakt…) + activiteiten

Geschat benodigd budget voor 5 dagen:
– Buiten het seizoen: 350 euro
* Vlucht + eten/drinken + activiteiten
– In het hoogseizoen: 450 euro
– Op zuipvakantie: geen flauw idee
* Het is maar hoe gek je het zelf maakt he

3 Fijne tips voor een vakantie in de Algarve:

Tip 1: Ga niet in het hoogseizoen!

Ik denk dat dit de belangrijkste tip is die ik je kan meegeven. Als de mogelijkheid er is om niet in het hoogseizoen naar de Algarve te reizen, doe dit dan ook zeker niet! Er zijn weliswaar iets minder restaurants en vooral clubs geopend, maar de sfeer is nog steeds erg goed! Op de, normaal gesproken, toeristische plekken is buiten het seizoen amper iemand te vinden. Zo krijg je toch net wat meer van de cultuur mee.

Tip 2: Huur een auto!

Doe dit alsjeblieft! Je kunt namelijk zó veel meer van de regio zien als je een auto huurt. Zowel de kustplaatsen als het achterland in de Algarve zijn werkelijk waar prachtig. Dit wil je niet missen. Een auto huren is super makkelijk, zelfs als je geen 25 bent of een creditcard hebt.

Tip 3: Zonsondergangen

Ik ben nu een aantal keren in Portugal geweest en het valt me telkens op hoe ontzettend prachtig de zonsondergangen er zijn. Echt niet te vergelijken met de zonsondergang die we in Nederland kennen. Felle oranje, roze of zelfs rode kleuren zijn een normaliteit. Het strand is de perfecte plek om deze zonsondergangen te bekijken.

Sanne Snijders
17 november 2019

Heb je nog meer vragen, of wil je graag nog meer informatie over de Algarve? Voel je vrij om contact met ons op te nemen via de mail of Instagram! We geven je graag antwoord op al je vragen.

Ben je benieuwd waar je deze zomer nog meer op vakantie kunt? Klik dan hier!